تجارت الکترونیک یکی از حوزههای نوپای فناوری اطلاعات در ایران است که دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به تجارت سنتی است. تجارت الکترونیک در ایران از پتانسیل بسیار بالا و آیندهای روشن برخوردار بوده و بهتر است هرچه زودتر بهعنوان یک فرصت سرمایهگذاری مورد توجه قرار گیرد. اما پیش از پرداختن به اهمیت و مزایای تجارت الکترونیک و نقش متحولکننده آن در تجارتهای سنتی بهتر است یک تعریف ساده از تجارت الکترونیک داشته باشیم.
میزان گردش مالی تجارت الکترونیک در دنیا در سال ۲۰۱۲ میلادی ۸۰۲ میلیارد دلار بوده است. با توجه به نو پا بودن تجارت الکترونیک در ایران و این گردش مالی بالا در سال، میتوان دریافت که این حوزه برای کارآفرینی و سرمایهگذاری بسیار مناسب است. به همین دلیل، باید ابتدا فناوری اطلاعات را در حوزه تجارت الکترونیک گام به گام بررسی کنیم و شناخت کافی در این حوزه بدست آوریم. برای تعریف فناوری اطلاعات تعریف چند واژه کلیدی ضروری است. سامانه: مجموعهای از مولفههای مرتبط به هم که برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش میکنند.
بطور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می نماید که از طریق شبکه های ارتباطی انجام می پذیرد. ابتدا، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می پردازد و کالای را از طریق web یا پست الکترونیکی سفارش می دهد. نهایتاً کالا را تحویل می گیرد.